Kvällstips ~ Att våga stå på sig.

Mitt ''Kvällstips'' ska handla om att man måste stå på sig i ett förhållande och att man aldrig i livet ska låta den andra i förhållandet bestämma över en, man ska vara sann mot sig själv och hålla på sina principer. Jag ska ge några riktigt användbara tips på hur du ska kunna stå på dig själv och att bygga på sitt förhållande istället för att riva ner det, för känslorna försvinner tillslut om det bara är en som bestämmer u know.


  • För det första så måste du sätta dig ner och tänka igenom vad det är du vill med det här förhållandet. Vill du ha kvar honom/henne eller skulle det vara bättre om ni gjorde slut? Bestämmer du dig för att göra slut så kan du skriva till mig för mer tips, för jag har som sagt själv gått igenom exakt det och hjälper mer än gärna till. :)
  • Sen kan det vara bra att skriva en lista på vilka saker som du har problem med & som du vill jobba på och förändra. Som till exempel att du kanske har svårt att säga nej när det kommer till att bestämma saker, för att kunna säga nej är sjukt viktigt.
  • En sak som jag har haft problem med är att om man har bråkat och han har sagt ''ahja men fuck it då'', och lägger på luren så kunde jag inte säga ''aah fuck it'' utan jag sa neej nej förlåt och gjorde allt för att han skulle förlåta. Och märker ens partner det så utnyttjar dom det gärna, ibland kanske till och med undermedvetet om dom märker att det är så enkelt. Du MÅSTE våga säga ''fuck it'' (eller liknande) och kunna hålla dig ifrån att ringa och säga förlåt. I början kan det ta lång tid för din partner att vara den som säger förlåt eftersom han/hon har vant sig vid att du gör det. Men tillslut fattar han/hon att det inte är så. Och ger man dom tid att tänka så kanske dom till och med inser att det var han/hon som har gjort fel.
  • Om du inte tycker om någonting som han/hon gör så våga säga det! Världen går inte under och din kärlek kommer inte göra slut med dig för att du har egna principer, snarare tvärtom. Han/hon kommer tycka att du är intressant eller bara fattar att du har ett eget liv och tar han/hon inte hand om dig eller tar hand om erat förhållande så går du vidare! Du får absolut inte få honom/henne att tro att han/hon kan behandla dig hur som helst och att du inte vet hur man går vidare. Om du har så stora problem och själv vet att du inte kan göra slut, så stå bara på dig själv hur svårt det än är! Det kan bara ge bra slut. Men bli inte för kaxig bara, ingen gillar mallgrodor.  :)
  • Ibland kan man sätta sig ner och säga att ''neej nu ska jag faan inte höra av mig på några dagar så han hör av sig och så han inte tycker jag är för jobbig''. Gör inte så. För det blir bara jobbigt för dig, för du kommer att sitta där och undra varför han/hon inte ringer. Tänk inte på det alls! Gör andra saker som du tycker om att göra, umgås med vänner, titta på dina favoritprogram på tv. Och ring honom/henne när du har tid. You have your own life. :)
  • En annan viktig sak är att gå inte runt och tänk på att din kärlek kanske tycker du är jobbig. Tänk på varför han/hon blev tillsammans med dig från början och varför han/hon fortfarande är tillsammans med dig. Din kärlek gillar din personlighet, ditt utseende, ditt sätt att skratta, ditt leende, ditt sätt att äta jaa you name it! Han/hon tänker inte på dom jobbiga sakerna. När ni inte är med varandra så saknar han/hon dig. Tro mig, det är väldigt svårt att intala sig själv men det är verkligen så. Tänk på varför du är tillsammans med honom/henne? Samma anledningar! Så tänk på dom bra sakerna, och inte dom dåliga!
  • Men gör din kärlek något som du inte tycker om, var inte rädd för att säga till och stå på dig! Skit i vad din kärlek sen säger, hur logiskt det än låter. För dina principer är dom mest logiska, och du ska inte låta dig övertalas bara för att det låter bra från din kärleks mun. Om du inte gillar något så håll inte tyst. För din kärlek gör ju tydligen inte det. Why should you? Ni kommer längre om ni är ärliga mot varandra och är er själva! :)

Efter att ha gjort alla dom här sakerna kommer det att kännas bättre, det kan ta tid det vet jag att få allting rätt och att klara av att hålla sig ifrån telefonen. Men kom ihåg att du har dina vänner som mer än gärna hjälper dig, din familj hjälper dig också gärna. Har du så stora problem att du inte kan tänka på annat så tycker jag att du borde skaffa proffisionell hjälp, för det här är ett allvarligt problem men som många andra har, så kom ihåg att du är inte ensam. Vill du ha fler tips eller bara prata med någon som vet hur det är men inte vill (eller vågar) skaffa annan hjälp så mejla mig på [email protected] eller skriv i kommentarsfältet.

Om du blir misshandlad fysiskt eller psykiskt så borde du söka hjälp. För det ska du inte acceptera.


Good luck, I hope it helped!



Kommentarer
Postat av: Denice

Det är väldigt bra det du skriver. Jag har varit med om precis samma sak. Man måste verkligen stå upp för sig själv, när man gör det får man respekt från omgivningen. Man är sin egen lyckas smed. Man ska alltid sätta sig själv främst. Om man lever för att göra alla andra lyckliga blir man olycklig själv. Man kan inte ansvara för andras känslor. Tänk på det om du får mail och du ska hjälpa andra med det här. Det är energi du får lägga ner och du ska orka med det själv. Ibland är det bäst att folk får lära sig själva. Folk måste inse själva för att det ska förändra sina destruktiva betéenden.

2010-01-23 @ 09:57:35
Postat av: Lady JP

Hej Denice :)

Jaa du har alldeles rätt, men jag vet också hur det känns att inte kunna/våga vända mig till någon nära, då kan det vara skönt att ha någon som man inte känner och som kan relatera. Jag har verkligen ingenting emot att hjälpa till för jag har gjort det förut.



Ville bara svara på det där :)

2010-01-23 @ 10:38:24
URL: http://ladyjp.blogg.se/
Postat av: CISSI

Jättebra inlägg!

2010-01-24 @ 05:26:33
URL: http://ceciliaeklund.blogg.se/
Postat av: Josefin

Tackar :)

2010-01-24 @ 19:49:57
URL: http://ladyjp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0