2010, tigerns år

Jag läste nyss ett väldigt intressant repotage om tigern. I texten står att tigern är världens mest jagade djur. Det var med ett tungt hjärta som jag läste det där, för jag är en hängiven djurmänniska. Det finns inga mer underbara varelser än djuren. Och tigern är jag speciellt intresserad av.
År 2010 är faktiskt tigerns år i kinesisk tid. För er som inte visste så kallade Buddha på alla djuren på sin dödsbädd. Men det var bara 12 av djuren som kom. I den här ordningen kom djuren; råttan, oxen, tigern, haren, draken, ormen, hästen, geten, apan, tuppen, hunden och sist kom grisen. Buddha tackade då dom genom att ge dom ett varsit år. Den 14 februari det här året så gick det över till tigerns år. Förra året var alltså oxens år! Intressant, med tanke på att vi verkligen behöver kämpa för att hålla tigern vid liv, så att dom inte blir utrotade. Det är viktigt tycker jag, för tigern är verkligen ett magnifikt djur. Och eftersom jag håller av tigrar speciellt mycket så är jag glad att det är tigerns år, och jag ville skriva om detta i min blogg. Det finns många andra djur som behöver vår hjälp, det vet vi! Hundar, björnar, ja alla djur. För att hjälpa djuren som är utrotningshotade eller blir illa behandlade så kan man skänka pengar och massa andra saker.
För att hjälpa tigern kan man till exempel låta bli att köpa souvenirer eller andra produkter, som tigervin och mediciner gjorda på delar av tigrar (för det händer!).
Hemskt att vi ska behöva döda levande varelser för att få det vi vill ha. Jag äter kött, det gör jag, för vi är faktiskt rovdjur och även lejon dödar för att få sin mat. Jag skulle vilja vara vegitarian, men jag är uppväxt med att äta mycket kött. Jag försökte leva utan det men mådde inte bra. Det är starkt av dom som inte äter kött, men jag blir inte mindre djurvän för det. Jag ÄLSKAR djur, jag skulle göra allt för att rädda alla som blir illa behandlade, jag vill hemskt gärna jobba med djur när jag blir äldre, eller nu för den delen!
WWF jobbar hårt för att hålla tigern kvar här på jorden, och detta arbetar dom med just nu:
  • Skapa 13 stora tigerlandskap med välbevakade reservat och  sammanbindande korridorer där tigrar kan röra sig fritt.
  • Förhindra den internationella handeln med tigerdelar
  • Engagera lokalbefolkningen och ge bra ekonomiska alternativ till skogsavverkning, tjuvjakt och annat som hotar tigern
  • Avkräva tigervänliga förpliktelser och aktiviteter av regeringar i tigerländer, organisationer och företag.
Starkt gjort!

Jag ska i alla fall göra allt jag kan, snälla gör det du också!

Källa.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0